Alla inlägg den 7 maj 2010

Av Veronica - 7 maj 2010 22:38

 

Billy kom hem för en timme sen och plundrade frysen och kylen.

Dom skulle till någon koja dom byggt och grilla hamburgare.

Bara dom inte eldar upp halva skogen nu då  , dom skulle kanske behövd

den där brandsläckaren nu!

Jack rymde i kväll och skaffade sig 20 nya kompisar på fritidsgården. Dom gillar han helskarpt särskilt när han står här på balkongen och slänger ut halva vårat hem på backen   !

Satt vid datorn och gjorde auktioner till tradera. Jag hör ju hur ungdomarna skrattar åt han där han står och gastar. Trodde han spelade apa och det var därför dom skrattade åt han. Men han slängde ju ut allt han hittade här inne. Har det jag gör i morgon då, städa gården!


Var en sväng och hämtade träns,täcken och annat som var kvar i stallet. Spånkulturen är under all jäkla kritik måste jag säga. Någon som tycker det skulle vara skönt att sova på en trasmatta eller direkt på ett betonggolv? Så ser det faktiskt ut där. Utan att ha kollat så är jag 100% säker att alla har liggsår. Inte en chans att en häst på 600 kg kan ligga nästan direkt på ett cementgolv, ta sig upp utan att skrapa i hasorna.

Är det av snålhet eller okunskap som man gör så här? Faktiskt har detta påpekats en gång. Och då blev hästen kollad efter vi såg hur boxen såg ut. Visste ju exakt vad vi skulle hitta. En annan häst hade " konstiga" skav och sår som matte uttryckte det. Ja det är liggsår!!!!! 

En annan sak jag blev brydd på var att den här hästen gjorde sig illa jämnt i hagen. Matte sa att hon var jämnt blodig och sårig. Hittade mugg och början på rasp på hästen. Men vem tror att mugg är något att leka med? Hästen kan bli halt av mugg och än värre få lymfangit. 

Min häst fick ofta lymfangit och då av små små sår. Vissa hästar kan ha hur mycket sår som helst och aldrig få lymfangit och vissa räcker det med ett mikroskopiskt litet ett. Då var hon en jävla skithäst för vetrinär varje gång kostar rätt mycket. Ibland kändes det som jag skulle vilja bandagera in hela hästen bara för att vara säker att hon inte skulle få ett endaste sår. Ha ha... en hästmumie.

Nu är hon värsta Xena på dom evigt gröna ängarna.... kan inte göra sig illa!




 

Av Veronica - 7 maj 2010 16:41

Fredag... är det inte natt snart så jag får sova...zzzz.

Det bästa med att vakna på morgonen, är att det inte är så förbaskat långt kvar tills man ska sova... !!


Ovido - Quiz & Flashcards